Digitale disruptie en internationalisering van het onderwijslandschap
>04 september 2018
Digitale disruptie in het hoger onderwijs klinkt spannend, misschien een beetje gehyped, maar er zitten allerlei randvoorwaarden aan vast, en daar gaat het debat van Blommestein Groep in samenwerking met CACI over. Wat is de invloed van nieuwe, digitaal goed toegeruste organisaties op de inhoud van het onderwijs, de vorm, en zelfs op de instellingen voor hoger onderwijs zelf?
Digitale disruptie en internationalisering
De inhoud van het hoger onderwijs kan door studenten en docenten steeds meer van een internationaal platform worden afgenomen. TEDx is daar een goed voorbeeld van. Universiteiten en bedrijven creëren in hoog tempo nieuwe platforms. Maar op hogescholen en universiteiten wordt nog steeds les gegeven in kleine groepjes. Dat onderwijs is gericht op persoonlijkheidsontwikkeling, sociale vorming, samenwerking en praktische co-creatie. Alle standaard taken die overblijven, zoals intake en losse computercursussen, worden digitaal aangeboden.
Dat is in grote lijnen de toekomst van het hoger onderwijs. Ontwikkelingen gaan er nooit schoksgewijs of disruptief. Dat laat het financieringssysteem, de feitelijke monopoliepositie van de instellingen en de bescherming van de overheid niet toe. Toch is er de afgelopen jaren al veel veranderd op HBO’s en universiteiten in Nederland. Dat bleek tijdens dit dinerdebat tussen beleidsmakers van binnen en buiten het hoger onderwijs in Kasteel De Vanenburg in Putten.
GESPREKSPARTNERS
>‘Het is voor ons allemaal belangrijk dat we een gezamenlijk beeld hebben van de toekomstige ontwikkelingen. De discussie daarover moet gevoerd worden.’
Ton Christophersen, Directeur Financiën, Avans Hogeschool
RECENSIES
>DEELNEMERS
“Recent nam ik deel aan een bijeenkomst in het kader van de Transformatie Dialogen Onderwijs. Een ontzettend goede bijeenkomst: het helpt me in mijn dagelijkse werk als voorzitter van De Haagse Hogeschool om met collega’s te sparren over de enorme veranderingen in de samenleving en de consequenties daarvan voor het onderwijs. Goede inleidingen, goede gespreksleiding en de juiste mensen aan tafel: ik hoop dat ik heb bijgedragen aan de ontwikkeling van andere onderwijsbestuurders. Zelf heb ik in ieder geval het nodige opgestoken van een boeiende avond!”
"Transformatie vraagt om nieuwsgierigheid en vragen stellen en beloont dit veelal met ongemak en soms mooie vergezichten. Het voelen van het ongemak en het zoeken naar en het vinden van de vergezichten voor het HO met de collegae was heel inspirerend. Dit smaakt naar meer en verbreding. Top concept, een aanrader."
"Transformatie Dialogen Onderwijs zijn voor mij bijzonder en waardevol omdat de discussie je aanzet en uitdaagt buiten de ‘gebaande paden’ te denken en het gesprek daarover te voeren met collega’s uit dezelfde sector."
"Waardevol is dat je in gesprek gaat met elkaar vanuit verschillende invalshoeken. Dat het daardoor verfrissend en vernieuwend is, maar ook goed dat er veel punten van herkenning zijn. Absoluut de investering (qua tijd) waard."
volgende editie
>TRANSFORMATIE DIALOGEN ONDERWIJS
>28 oktober 2019
In de 2e editie van de Transformatie Dialogen Onderwijs zal het beroepsonderwijs centraal staan. In het verlengde van de digitaliserende samenleving, demografische krimp, avoisering en dreigende baanpolarisatie, staat het beroepsonderwijs voor een enorme transitie: naar gepersonaliseerde, rijke leeromgevingen aansluitend bij de leefwereld van de MBO-student. Én van de arbeidsmarkt.